Blog

  • KI, Kreativität und Kunst

    KI, Kreativität und Kunst

    KI tangiert im Kontext von Kunst und Kreativität zwei grundlegende Dimensionen der Ethik: die Frage nach der Sinnhaftigkeit des Lebens sowie die Frage nach Gerechtigkeit. In diesem Kontext von Demokratisierung zu reden, bringt vor allem eines: viel heisse Luft.

    Weiterlesen

  • AI in publishing: Bridging gaps, upholding values

    AI in publishing: Bridging gaps, upholding values

    AI in publishing was the topic of a debate, organized by Wiley. How should publishers respond to advances of Big Tech? How can AI make research more accessible? And do we really need to reinvent the wheel when talking about accountability in the age of AI?

    Weiterlesen

  • AI: Lessons from Business ethics

    AI: Lessons from Business ethics

    When it comes to business ethics, AI companies ignore the most basic concepts linked to accountability, supply chain responsibility and product safety. Yes, AI companies create groundbreaking innovation. But that comes with the responsibility to ensure that what they do serves humanity, not the other way around.

    Weiterlesen

  • KI und Chancengleicheit: Mischt euch ein!

    KI und Chancengleicheit: Mischt euch ein!

    KI wird überwiegend von Männern entwickelt. Sie wird auch stärker von Männern genutzt. Und in wichtigen Datensätzen sind Männer überrepräsentiert. Das geht so nicht: Es ist Zeit, dass Frauen sich einmischen! So lautete mein Aufruf am Businesstag für Frauen in Vaduz.

    Weiterlesen

  • Business Ethics and AI: A Wake-Up Call

    Business Ethics and AI: A Wake-Up Call

    The most powerful AI applications stem primarily from private corporations driven by profit. This means that questions of AI ethics must always be linked to business ethics, and its core elements like corporate responsibility, accountability along the value chain and towards stakeholders, and safe and responsible products.

    Weiterlesen

  • KI und Ethik im tourismus

    KI und Ethik im tourismus

    KI heisst: Digitalisieren, virtualisieren, automatisieren und delegieren. Mausklicks statt Handshakes. Bildschirme statt Ferngläser…. Tourismus heisst: erleben, geniessen, und zwar mit allen Sinnen, einatmen, durchatmen, anfassen. Sehen, nicht glotzen, miteinander reden, nicht chatten. Und was hat Ethik damit zu tun?

    Weiterlesen

  • AI in science: Bliss or curse?

    AI in science: Bliss or curse?

    Is AI a danger in itself? No, but it can be a dangerous extension for evil humans. Likewise, AI’s impact on science is ambigous: While it significantly enhances data analysis, it also facilitates the creation of fake scientific papers, presenting both opportunities and challenges.

    Weiterlesen

  • Ethics first: ensuring AI respects humanity

    Ethics first: ensuring AI respects humanity

    Why are AI products so opaque? Creators may prefer confusion to avoid accountability, but obfuscation does not exempt them from ethical scrutiny. We must shine a light on these issues and ensure AI aligns with our moral compass. Let’s ensure the „AI revolution“ is remembered not for its hubris, but for its humanity.

    Weiterlesen

  • KI in der Versicherung: Risiko oder Fortschritt?

    KI in der Versicherung: Risiko oder Fortschritt?

    KI liefert im Versicherungskontext viele Versprechen. Gerade wenn es um die Identifikation von Risiken geht, liegt der Einsatz von prädiktiven Algorithmen nahe. Auch an Convenience-Gewinnen z.B. bei der automatisierten Erfassung von Schadenmeldungen mangelt es nicht. Doch der gute Wille übersieht oft die ethischen Probleme.

    Weiterlesen

  • AI use cases with meaning and impact

    AI use cases with meaning and impact

    Where would I invest 1 million CHF if I had them? Probably in tech that tackles climate change or biodiversity, such as AI in precision farming. There are so many AI use cases that pose no ethical challenges.

    Weiterlesen