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  • Privacy conundrums in early 2021: on violators and accomplices

    Privacy conundrums in early 2021: on violators and accomplices

    How is it possible that an app that simultaneously breaches privacy principles and that, for the time being, undermines ideals of inclusiveness, is so successful? And why do even people who are usually strong advocates of the very values Clubhouse violates, hop on this latest trend?

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  • AI is a tool, not a right. It’s not an end in itself.

    AI is a tool, not a right. It’s not an end in itself.

    „We might trust machines more than people when we communicate with them but this is dangerous because behind every machine there are the people that create it“. Just one of my statements from my lively talk with Kimberly Misquitta from Indian chatbot company Engati.

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  • No, we don’t want to ‘democratize’ AI

    No, we don’t want to ‘democratize’ AI

    The talk about democratizing AI is a clever marketing move. Democracy is an inherently positive term. By suggesting that AI is in everyone’s interest, it is not far off from framing AI as a basic need. But let’s not be fooled: AI is not a basic need. It is a tool, that is, a means…

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  • Four reasons why hyping AI is an ethical problem

    Four reasons why hyping AI is an ethical problem

    Hyping AI creates ethical challenges on top of the existing ones. Here is how: 1. AI hype does not question the very purpose of AI. 2. AI hype is linked to misleading promises. 3. AI hype directs energy at something that is barely tangible. 4. AI hype exaggerates the capabilities of AI when effectively humans…

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  • Fake it till you make it: AI and Hype

    Fake it till you make it: AI and Hype

    The Algo 2020 conference invited me on a panel discussion titled „Fake it till you make it – AI and Hype“. My 4 key points: 1. AI hype does not question the very purpose of AI. 2. AI hype is linked to misleading promises. 3. AI hype directs energy at something that is barely tangible.…

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  • Die Stärke einer Technologie bemisst sich an ihrem Beitrag zum Wohl der Schwachen

    Die Stärke einer Technologie bemisst sich an ihrem Beitrag zum Wohl der Schwachen

    „Technische Innovation verschafft Menschen mit Behinderung idealerweise Erleichterungen. Gleichzeitig hilft sie Menschen mit Behinderungen, den Erwartungen der Gesellschaft gerecht zu werden. Aber sie steigert eben diese Erwartungen auch – denn sie verändert, was in der Gesellschaft «normal» ist“ So lautet eine meiner Aussagen im Rahmen meines Impulsreferates beim Cybathlon 2020, auf dem Podium von Pro…

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  • Nachhaltigkeit: von Daten zu Taten

    Nachhaltigkeit: von Daten zu Taten

    Auf ConnectaTV spreche ich mit Aileen Zumstein über den «Messwahn» in der Nachhaltigkeitsdebatte, über den «Rückzug in die Intuition», über low hanging fruit und Oberflächenkosmetik, sowie die Bedeutung von Prinzipien und Unvermeidlichkeit von Abwägungen.

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  • Contact-Tracing ist nicht Instagram. das Individuum ist egal

    Contact-Tracing ist nicht Instagram. das Individuum ist egal

    Im Kampf gegen Covid-19 setzen die Schweiz und weitere Staaten auf digitales Contact-Tracing. Die Weitergabe eigener Daten ist angesichts der Pandemie eine Form der praktizierten Solidarität, sage ich in einem Gespräch im Auftrag der Stiftung Sanitas Krankenversicherung.

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  • There is no Responsible Tech without accountability

    There is no Responsible Tech without accountability

    There is a divide between those working on Responsible Tech inside companies and those criticizing from the outside. We need to bridge the two worlds, which requires more open-mindedness and the willingness to overcome potential prejudices. The back and forth between ‘ethics washing’ and ‘ethics bashing’ is taking up too much space.

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  • what makes Ethics in the Tech sector distinctive?

    what makes Ethics in the Tech sector distinctive?

    Kate O’Neill is a global thought leader, author, keynote speaker, strategic advisor, and „tech humanist“. We talked about connecting the dots between AI ethics, privacy, climate change, CSR, ESG, contact tracing, carbon offsetting and much more, including quite some laughter.

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  • Business is there to make life better. But How?

    Business is there to make life better. But How?

    As part of his series “Interviews with global leaders in the field of Artificial Intelligence” I spoke with Johan Steyn about AI ethics, privacy, contact tracing, buiness ethics, CSR, etc. – live from my kitchen table.

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  • Geht ESG viral? Der Impact von COVID auf nachhaltige Anlagen

    Geht ESG viral? Der Impact von COVID auf nachhaltige Anlagen

    Die Corona-Pandemie löste anfangs auf den globalen Aktienmärkten Panik und massive Kurseinbrüche aus. In Krisenzeiten verkürzen sich Investitionshorizonte. Damit stehen sie in direkter Spannung zum Kern der Nachhaltigkeit, der Langfristigkeit. Was bedeutet das für ESG?

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